ÖNISMERET



 

 Nagyon sokféle oktatási rendszer és információ átadási csatorna létezik; különböző training-ek, képesítést adó szakirányos képzések. Gyakori tapasztalat, hogy ezen specifikus irányok - a tudat komplex felépítettsége folytán - nélkülöznek olyan, a képzés témájához nem kötődő összefüggéseket, melyek passzívan befolyásolják a megtanultak működőképességét. Nézzünk egy példát:

 Tegyük fel, hogy tudásra teszünk szert a célkitűzés területén. Megtanuljuk a célok fontosságát, a célkitűzés menetét és a megvalósítás receptjeit... azonban nem kizárt, hogy bármely tanult elem megfogalmazásakor vagy használatakor bekapcsol egy hozzá kötődő minta, mely adódhat neveltetésünkből vagy korábbi tapasztalatainkból. Bonyolultabb esetben magát a mintát sem vesszük észre, csak azt, hogy érzelmi gátlást érzünk vagy egyszerűen valamiért nem megy, amit megtanultunk.


 A globális Hibatípusok elemzésekor többek között az alábbi pontok megoldását vesszük át:


- hiedelmek, tudat alatti programok működése és feltárása

- kognitív szűrők (érzékelési torzítások)

- korábbi rutinok miatti homeosztázis mint gátló tényező

- a 7 életszféra kiegyensúlyozása

- kudarcokkal kapcsolatos félelmek

- külső tényezők befolyásoló hatásai

- stb.